Nr 31, 21-08-2008 En konferens i juli 2008 i Tyskland om neurovetenskap och medvetande som banar väg för ny syn på medvetandet och andliga upplevelser.
/Eve & Göran
En vattendelande händelse. Presentation av en konferens om Neurovetenskap, Medvetandet och Spiritualitet, 2-4 juli, Freiburg, Tyskland, av Robert K.C. Forman, publicerad i ansedda JCS (Journal of Consciousness Studies) augusti 2008, sid 110-114.
I översättning och sammanfattning av Eve Suurvee-Råstrand. Till konferensen infann sig 30 personer, huvudsakligen män, forskare och icke-reduktionister.
Syftet med konferensen var att formulera frågeställningar, ”Kan en modern under utveckling funktionalistisk neurovetenskaplig modell förenas med spirituella upplevelser?” ”Hur skulle en modell kunna se ut som både är sann mot vetenskaplig kunskap och fenomen som rapporteras utifrån spiritualistiska traditioner?”
Konferensdeltagarna måtto var att förhålla sig seriösa till de subjektiva upplevelserna. Forman presenterar här några av konferensens djärva teser: 1. Medvetenhet är ett fundamentalt element som är verkligt. * Medvetenhet existerar i sig. * Det existerar utanför tiden och är för-språkligt. * Medvetandet har ingen lokalitet. * Man var inte överens om medvetandet hör ihop med eller förhåller sig parallellt med ’quantum vacuum field’. * Medvetande är helt och odelbart och flyter fram som en tidvattenvåg.
2. Hjärnan medlar medvetandet, är inte utsöndrat av hjärnan.
* Medvetandet är som en radiomottagare, en relästation. * Hjärnan transporterar medvetandet, hjärnan producerar inte medvetandet. Medvetandet finns således inte i hjärnan. * Det finns ingen rumslig korrelation mellan hjärna och medvetande. * Medvetandet är involverat hela hjärnan, inte beläget i en enskild del som t.ex. thalamus.
3. Medvetandet är oberoende av processerna i hjärnan. * Medvetandet kan inte observeras annat än via hjärnan. * De anomala upplevelserna visar att medvetandet existerar utanför hjärnan. * NDU uppstår när praktiskt taget ingen som helst hjärnaktivitet är aktuell. * OBEs är just utanför kroppen-upplevelser. * Mystiker kan både vara uppmärksamma i nuet och ha upplevelser av evigheten.
4. Vår förmåga att vara ihop med det som är större än oss själva kan vara ett normalt mänskligt tillstånd. * Vår förmåga att höra samman med det större har givit oss möjligheten att står över andra arter. * Denna vår förmåga har givit oss förmågan att fokusera (hyper-focus?). * Med ökad kultur har vi förlorat förmågan att öppna upp mot det som är större än oss själva. * Vi bör lossa de knutar som binder oss från att öppna upp. Att meditera hjälper.
Formans avslutande frågeställningar: * Hur transporterar kroppen medvetandet? * Kan man verifiera att medvetandet finns utanför hjärnan/människan? Hur i så fall? * Finns det en ’conscious-o-meter’, kan man mäta medvetenhet? * Var finns medvetandets domäner?
Implikationerna av svaren på dessa frågor är enorma både vetenskapligt och politiskt.